U bent hier
Erfgoed gaat hand in hand met publiciteit en terrassen

Het Agentschap Onroerend Erfgoed ontwikkelde twee nieuwe publicaties over publiciteit en terrassen in een erfgoedkader. Ze zetten de vele mogelijkheden op een rijtje en geven enkele voorbeelden om van ons erfgoed een sterk merk te maken. “Onroerend erfgoed en terrassen en publiciteit kunnen elkaar versterken. De publicaties bieden naast een inspirerende leidraad enkele handvaten aan om de commerciële troefkaarten van ons Vlaams erfgoed uit te spelen”, aldus minister-president Geert Bourgeois.
Omdat terrassen vaak de openbare ruimte innemen, zijn er regels aan verbonden. Wanneer een terras zich in een overduidelijke erfgoedcontext bevindt, is een toelating nodig. Hetzelfde geldt voor het aanbrengen van publiciteit aan beschermd erfgoed.
Het gaat om twee publicaties die een omvattende visie willen stimuleren, afgestemd op de noden van de lokale horeca en de stad of gemeente én rekening houdend met het aanwezige erfgoed:
“We moeten een sterk merk van ons Vlaams erfgoed maken. Door het dynamisch te maken, te herbestemmen, het in te zetten in onze leefomgeving en er toeristische trekpleisters van te maken creëren we niet alleen zichtbaarheid en publieksbeleving van ons erfgoed, maar zorgen we ook dat de historische context interessant wordt voor commerciële doeleinden”, besluit minister-president Geert Bourgeois
De publicaties zijn gratis te consulteren op het open archief van het Agentschap Onroerend Erfgoed.