U bent hier
Toekomstverbond - Verklaring minister-president Bourgeois in het Vlaams Parlement
Geachte voorzitter,
Geachte volksvertegenwoordigers,
Bij het aantreden van deze Vlaamse Regering hebben wij een Vlaams drieluik voor de toekomst geschetst:
- vertrouwen,
- verbinden,
- vooruitgaan.
Vertrouwen in ons eigen kunnen.
Maar ook vertrouwen in elkaar.
Moeilijke klippen neem je niet alleen, maar wel schouder aan schouder.
Vertrouwen betekent dus ook verbinden, zodat we samen kunnen vooruitgaan.
Vertrouwen begint bij duidelijkheid. En dus zeggen we hier in het huis van de democratie waar het op staat.
Deze Vlaamse regering neemt haar verantwoordelijkheid.
We zien het als onze plicht met Vlaanderen duurzaam vooruit te gaan.
En dat brengt me naadloos bij de mobiliteit, de leefbaarheid en de Antwerpse Ring.
Collega’s,
De stapsgewijze beslissingen van deze Vlaamse Regering over de realisatie van een derde Scheldekruising,
- vanaf de dading met Noriant
- over de opsplitsing in 5 deelpercelen
- tot de financieringsbeslissing,
zijn in dit Vlaams Parlement en in de brede geledingen van onze samenleving bediscussieerd.
De meningen verschilden.
Maar over één ding waren we het altijd eens:
de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Antwerpen, van Vlaanderen zijn van gigantisch belang voor de welvaart en het welzijn van de Vlamingen.
Dat bleek nog enkele weken geleden, in dit Vlaams Parlement.
Het is daarom dat de Vlaamse Regering het conflictmodel heeft ingeruild voor een nieuw samenwerkingsmodel.
De aanstelling van een intendant om de vele ambities op het vlak van leefbaarheid en bereikbaarheid te verzoenen is daarin van cruciaal belang geweest.
Er zijn gesprekken op gang gekomen tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen en de burgerbewegingen waarbij volgende elementen opnieuw tegen het licht werden gehouden:
- de voor- en nadelen van het Oosterweeltracé en het haventracé in functie van leefbaarheid, mobiliteit, een sluitende financiering via tol, kostprijs en timing;
- met bijzondere aandacht voor
- het omleiden van doorgaand verkeer rond de stad,
- de herstructurering van de zuidelijke Ring tussen Antwerpen Zuid en Antwerpen Oost
- en de samenhang van de infrastructuurprojecten met flankerend beleid om een ambitieuze modal shift te bereiken;
- de resterende ruimtelijke pijnpunten in beide tracés
- en voorstellen voor de optimalisering ervan;
- de mogelijkheden inzake vertunneling van beide tracés;
- de aansluitbaarheid van beide tracés op een gescheiden verkeerssysteem op de gehele of gedeeltelijke zuidelijke en oostelijke Ring;
- de onderscheidende argumenten voor een tracékeuze, zowel op linker- als op rechteroever;
Die gesprekken zijn u bekend.
Collega’s,
Ik ga niemand van u persoonlijk citeren, maar ik wil even teruggrijpen naar het actualiteitsdebat van 18 januari jongsleden.
De Vlaamse regering, in de persoon van collega Ben Weyts, werd opgeroepen om Vooruitgang te boeken door te vertrouwen en te verbinden.
Ik stelde een parlementsbrede oproep vast
- om te zorgen voor een onderhandelde oplossing;
- om tot een breedgedragen oplossing te komen
- om er met zijn allen voor te gaan;
- om energie te stoppen in het vinden van een draagvlak en van een consensus;
- om consensus in plaats van het conflict te zoeken.
Welnu, collega’s,
Dat was ook exact onze bedoeling bij de aanstelling van Alexander D’Hooghe tot intendant.
Om met wederzijds respect te komen tot een open dialoog tussen de burgerbewegingen, de vele burgers, de stad Antwerpen en onze diensten.
Vanmorgen is een verbond gesloten tussen
- de Vlaamse regering,
- de stad Antwerpen
- en de burgerbewegingen
- stRaten-generaal,
- Ademloos
- en Ringland
voor een bereikbare en leefbare Antwerpse regio.
Hierbij is een algemene consensus bereikt over bijkomende maatregelen en acties voor een bereikbare en leefbare Antwerpse regio.
- De hoofdstructuur steunt op een ring voor doorgaand verkeer rond de stad (R2) en een ring voor de stad (R1).
- We hebben niet enkel de ambitie om de alternatieven voor het autoverkeer verregaand te versterken, we voeren ook een ambitieus flankerend beleid dat gericht is op het bewerkstelligen van een zeer ambitieuze, maar wenselijke modal shift van 50/50 door de uitbouw van een samenhangend robuust netwerk van alternatieve modi;
- We ontlasten daarbij het onderliggend wegennet in de Antwerpse regio, de Kempen en het Waasland zoveel mogelijk van sluipverkeer;
- We willen in de stad en de randgemeenten de luchtkwaliteit verbeteren en de geluidshinder verminderen;
- We voeren een performant systeem van verkeerssturing in, dat van die aard moet zijn dat het focust op het omleiden van doorgaand verkeer rond de stad, zonder daarbij negatieve effecten te ressorteren op het onderliggend wegennet in de Antwerpse regio, de Kempen of het Waasland.
De Vlaamse Regering zal een meerjarig investeringsplan opstellen dat steunt op vier investeringsassen:
- Een gesloten R1 met nieuwe mogelijkheden voor de stad
- Een verbeterde en versterkte R2 als hoofdontsluiting voor de haven en die doorgaand verkeer rond de stad stuurt
- Een verzachte Ring voor de stad die ingekapseld wordt in het stedelijk weefsel met een ambitieus flankerend beleid gericht op een ambitieuze modal shift
- Een overkapping van de volledige Ring, waarbij in het kader van de eerste grote fase de Vlaamse Regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf een bedrag van 1,250 mia EUR inzetten op basis van de uitkomst van het werkzaamheden van de intendant.
Beste collega’s,
Ik maak van de gelegenheid gebruik om woorden van dank uit te spreken:
- Voor de intendant, die
- met veel kennis,
- een uitzonderlijke expertise
- met een groot inlevingsvermogen
een open en constructieve dialoog heeft bewerkstelligd.
- Voor de burgerbewegingen,
- die een bijzonder grote deskundigheid
- een bewonderenswaardige volhardendheid
- en bereidheid aan de dag hebben gelegd om te komen tot een oplossing in het belang van het algemeen
- Voor al mijn collega’s in de Vlaamse Regering,
en in het bijzonder collega Ben Weyts, zijn kabinet en zijn diensten.
Collega’s
Om het met de woorden van de intendant te zeggen: ‘dit Toekomstverbond is toegeving, noch compromis’.
Dit is onze verbintenis voor vooruitgang.
Het verbond bevat juiste, nodige stappen voor mobiliteit en leefbaarheid.
Het sluit de historische agenda’s van overheden en actiegroepen aan op elkaar.
Twee partners die elkaar vertrouwen, die vertrouwen in de toekomst.
Daarom is het verbond ook een samenwerkingsmodel voor de toekomst. Ook in andere streken in Vlaanderen kennen we enkele complexe infrastructuurprojecten. Uiteraard doen we er alles aan om ook die projecten in beweging te krijgen.
Zoals we een bondgenootschap hebben bereikt met de burgerbewegingen, zo ook nodigen we dit parlement uit om mee zijn schouders te zetten onder dit Toekomstverbond.
Samen kunnen we verbinden en vooruitgaan.
Vertrouwen, verbinden, vooruitgaan:
ons drieluik voor de toekomst, om de weg in te slaan van moeilijk naar morgen.