Vlaamse hervormingsagenda voor wendbare overheid scoort internationaal goed

Door Geert Bourgeois op 20 september 2018, over deze onderwerpen: Vlaamse regering

Volgens een recent onderzoeksrapport van het steunpunt ‘Bestuurlijke vernieuwing’ scoort de Vlaamse hervormings- en investeringsagenda voor een wendbare overheid internationaal goed. “De onderzoekers hebben de Vlaamse agenda met die van Estland, Nederland en Zweden vergeleken en besluiten dat we met Vlaanderen op de goede weg zijn. Het is wel zo dat we de nieuwe initiatieven die nog in een experimentele- of ontwikkelingsfase zitten, verder moeten verankeren en opschalen”, aldus Vlaams minister-president Geert Bourgeois.

De Vlaamse overheid streeft ernaar om een open en wendbare overheid te zijn. Om dat te bereiken, onderneemt ze acties op korte en lange termijn rond deze vijf pijlers: dienstverlening, participatie, regelgeving, onderbouwd beleid, en interne samenwerking.

Uit een recent onderzoeksrapport van prof. dr. Koen Verhoest, Joachim Vandergraesen, dr. Astrid Molenveld en dr. Jan Boon blijkt dat Vlaanderen het met zijn omvattende hervormingsagenda in vergelijking met Estland, Nederland en Zweden duidelijk goed doet. Dit rapport is het sluitstuk van de eerste programmatieperiode van het Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing naar de organisatie van een wendbare- en klantgerichte overheid uitgevoerd tussen september 2016 en april 2018.

Uit onze landenstudie blijkt dat de Vlaamse hervormingsagenda en –dynamiek rijk is, zowel wanneer we dit aftoetsen aan ons evaluatiekader alsook wanneer we dit bekijken vanuit een internationaal perspectief”, aldus de auteurs in hun rapport.

Zowel in de Visie 2050, als in het witboek Open en Wendbare Overheid, als in de praktijk zien we tal van hervormingsinitiatieven die bijdragen tot een wendbare- en klantgerichte overheid: co-creatie- en coproductietrajecten, open consultaties en de herziening van de strategische adviesraden, de uitbouw van een groepscultuur, experimenteerwetgeving en transities, flexibele projectstructuren, netwerkleiderschapstraining, de voorziene transversale beleidsnota en prestatiebegroting, …

Als de Vlaamse overheid de hervormingen in de Visienota 2050, in het Witboek en het Voorontwerp Bestuursdecreet doorvoert alsook reeds lopende initiatieven binnen entiteiten verder verankert en opschaalt, zullen deze initiatieven daadwerkelijk bijdragen aan de grotere wendbaarheid van de Vlaamse overheid. Daardoor moet Vlaanderen vanuit een internationaal perspectief zeker niet onderdoen.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois: “Onze maatschappij verandert snel. De Vlaamse overheid probeert zich voortdurend aan te passen aan nieuwe noden en behoeften, en vraagt zich daarbij af: Doen we nog de juiste dingen en doen we ze nog op de juiste manier? Welnu, dit rapport toont aan dat we met Vlaanderen op de goede weg zijn.

 

Drie uitdagingen

In het onderzoeksrapport staan drie uitdagingen voor de Vlaamse overheid:

  • Ten eerste is er strategische sensitiviteit: de capaciteit om in de samenleving nieuwe uitdagingen te detecteren, informatie te verzamelen en te verwerken, alsook te experimenteren en te leren. Hier moet de Vlaamse overheid meer inzetten op een gepaste sturing van de entiteiten en een gepaste cultuur om te leren en te innoveren.
  • De Vlaamse overheid moet haar interne en externe partners efficiënt laten samenwerken en entiteiten en hun topmanagers meer aanzetten om intensief samen te werken.
  • De Vlaamse overheid moet investeren in een optimale en meer flexibele inzet van haar structuur, personeel en financiële middelen over entiteiten heen.

We nemen de aanbevelingen uit het rapport ter harte en zullen die meenemen in de verdere uitbouw van de Vlaamse wendbare- en klantgerichte overheid”, aldus Geert Bourgeois.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is