U bent hier
Vlaamse Regering wil verdrag met Frankrijk over Grensleie
Vlaamse Regering wil verdrag met Frankrijk over Grensleie
Vandaag besliste de Vlaamse regering om een formeel verdrag te sluiten met Frankrijk en Wallonië over aanpassingswerken aan de Grensleie. Het verdrag moet een kader scheppen waarbinnen Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk samen de Grensleie geschikt maken voor schepen waarop vrachtcontainers tot drie niveaus gestapeld zijn, met een lading van maximaal 4500 ton.
Noodzakelijk voor Seine-Schelde-verbinding
Tussen het Franse Deûlémont, vlakbij het Waalse Komen, en het Vlaamse Menen vormt de Leie niet alleen de staatsgrens tussen België en Frankrijk, maar is ze ook een deel van de binnenvaartverbinding tussen Seine en Schelde. Dit is een belangrijk onderdeel voor de Europese TEN-T-corridor Noordzee-Middellandse Zee. Door de rechttrekking van de Leie in de voorbije decennia dwarst de vaarweg van de rivier voortdurend de grens. Het is dan ook ondoenbaar om bij de nieuwe werken voor het project Seine-Schelde de werken zodanig op te splitsen dat Frankrijk, Vlaanderen en Wallonië elk op hun eigen stukje rivier zouden werken. Een verdrag moet het mogelijk maken dat de overheden ook buiten hun grondgebied kunnen werken, en verdeelt ook de kosten.
Verdragsrecht
Sinds 1993 hebben de gewesten het recht om internationaal bindende verdragen te sluiten, voor zover het gaat om materies waarvoor zij de verantwoordelijkheid hebben, zoals voor infrastructuurwerken. Daardoor zijn zij het, en niet de federale overheid, die met Frankrijk dit nieuwe verdrag zullen sluiten. Op technisch vlak vonden er al een tijdje gesprekken plaats, maar nu geeft de Vlaamse Regering ook het politieke signaal dat hierover bindende afspraken moeten worden gemaakt.
Belangrijk voor toekomstige welvaart
Minister-president Geert Bourgeois: “Het verbeteren van de internationale toegankelijkheid van Vlaanderen en zijn open economie is een belangrijke doelstelling van ons buitenlands beleid. De Vlaamse diplomatie vervult een belangrijke rol bij het creëren van de randvoorwaarden voor onze toekomstige welvaart.”
Modal shift
Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts: “Dit is een mooi grensoverschrijdend project dat volledig past in het Europese transportbeleid. Hiermee dragen we bij tot een “modal shift” van wegtransport naar het duurzamere en veiligere vervoer via de binnenvaart.”