U bent hier
Werelderfgoednominatiedossier van het architecturale oeuvre van Le Corbusier stap dichter bij erkenning
Vlaanderen en de stad Antwerpen zijn erg verheugd dat ICOMOS, de internationale ngo die het UNESCO Werelderfgoedcomité adviseert over nominaties, een aanbeveling geeft tot inschrijving op de Werelderfgoedlijst. Zeven landen, waaronder ons land, werken al enkele jaren samen aan een Werelderfgoednominatiedossier van het architecturale oeuvre van Le Corbusier. Het dossier is begin 2015 formeel ingediend bij UNESCO.
Minister-president Geert Bourgeois: “Voor ons land is de woning Guiette in Antwerpen opgenomen in het dossier. De woning is in 1926 gebouwd als woonhuis en atelier voor de Antwerpse schilder René Guiette en is het enige overblijvende werk van Le Corbusier in ons land. Het is één van de vroegere werken uit het oeuvre van Le Corbusier en is in 1978 beschermd als monument. Eind jaren tachtig volgde een zorgvuldige restauratie onder leiding van architect Georges Baines.”
Als het dossier is goedgekeurd en het architecturale oeuvre van Le Corbusier als Werelderfgoed wordt erkend, zal de woning Guiette in Antwerpen het vijfde Werelderfgoed in Vlaanderen zijn. Eerder kregen in Vlaanderen dertien begijnhoven, zesentwintig belforten, het centrum van Brugge en het museum/woonhuis/atelier Plantin-Moretus in Antwerpen al het prestigieuze label.
Naast de woning Guiette bevat het dossier nog zestien gebouwen en gebouwcomplexen in Argentinië, Duitsland, Frankrijk, India, Japan en Zwitserland. Opgenomen in het dossier zijn onder meer de Villa Savoye, de Unité d’Habitation in Marseille en de kapel in Ronchamp, alsook de Cabanon, het hutje dat Le Corbusier voor zichzelf liet bouwen aan de Middellandse Zee volgens de principes van 'minimal housing'.
In de evaluatieprocedure is het dossier eerst inhoudelijk onderzocht door experts van ICOMOS. Delegaties van ICOMOS bezochten eind 2015 de zeventien sites. Op basis van de bureaustudie en de bezoeken ter plaatse geeft ICOMOS dus een positief advies aan het Werelderfgoedcomité van UNESCO om de zeventien gebouwen en gebouwencomplexen op te nemen op de Werelderfgoedlijst.
Het werk van Le Corbusier verdient een plaats op de Werelderfgoedlijst omdat het een uitzonderlijke bijdrage aan de ontwikkeling van de modernistische architectuurstijl vertegenwoordigt. Le Corbusier heeft met zijn ontwerpen en theorieën gedurende meer dan vijftig jaar wereldwijd de architectuur beïnvloed.
Van 10 tot 20 juli 2016 komen de leden van het Werelderfgoedcomité samen tijdens een jaarlijkse bijeenkomst, dit keer in Istanbul. Dan wordt beslist of het voorstel effectief als Werelderfgoed erkend wordt.
Antwerps schepen voor Onroerend erfgoed Rob Van de Velde:
‘De aanstaande erkenning van het huis Guiette als UNESCO-Werelderfgoed heeft niet alleen een historische maar ook een actuele betekenis. Door het visionaire genie van Le Corbusier is het nog steeds een aangename en kwaliteitsvolle woning, waaraan ook onze hedendaagse architectuur zich kan spiegelen. De uitstraling van deze Werelderfgoederkenning over de grenzen heen zal sterk bijdragen tot een (nog) ruimere belangstelling voor het bouwkundig patrimonium van Antwerpen’.
Eigenaar van woning Guiette, Patrick Robyn:
‘We hebben het geluk gehad vele jaren te kunnen leven in een gedicht van licht, kleur en ruimte. De erkenning door Unesco zien wij als een extra geruststelling dat de toekomst van Huis Guiette verzekerd is en dat het nog vele generaties zal kunnen betoveren’.
Extra informatie:
Er zijn verschillende redenen waarom het oeuvre van Le Corbusier een plaats op de Werelderfgoedlijst verdient. De drie belangrijkste zijn:
De selectie van zeventien werken vertegenwoordigt een uitzonderlijke en onmisbare bijdrage aan de ontwikkeling van de nieuwe vormentaal van het modernisme; deze architectuurstijl getuigt van een absolute breuk met de architectuur van de vroegere eeuwen.
Le Corbusier heeft met zijn ontwerpen en theorieën gedurende méér dan vijftig jaar onmiskenbaar wereldwijd de architectuur beïnvloed. Le Corbusier zocht daarbij, in de geest van het modernisme, mee naar antwoorden op de grote uitdagingen van de 20e eeuw: standaardisatie en industrialisatie, de leefomgeving van de mens, het evenwicht tussen de privéwoning en de gemeenschapsvoorzieningen, …. Hij nam min of meer de positie in van woordvoerder van deze nieuwe architectuur. Zijn projecten werden richtinggevend voor de hele wereld.
Het oeuvre van Le Corbusier neigt naar een synthese tussen stedenbouw, architectuur, schilderkunst en beeldhouwkunst. In zijn revolutionaire architecturale vormen nam Le Corbusier ook de voorstellen en principes van CIAM (Congres Internationaux d'Architecture Moderne. Indertijd baanbrekende congressen van het Nieuwe Bouwen in Europa op initiatief van Le Corbusier )mee.
De volledige selectie uit het oeuvre van Le Corbusier die aan UNESCO wordt voorgelegd is (in chronologische volgorde):
• Woningen La Roche en Jeanneret in Parijs (Frankrijk, 1923)
• Kleine villa aan de oever van het Lac Léman in Corseaux (Zwitserland, 1923)
• Cité Frugès in Pessac (Frankrijk, 1924)
• Woning Guiette in Antwerpen (België, 1926)
• Woningen op de Weissenhof-Siedlung in Stuttgart (Duitsland, 1927)
• Villa Savoie in Poissy (Frankrijk, 1928)
• Immeuble Clarté in Genève (Zwitserland, 1930)
• Immeuble locatif bij de Porte Molitor in Boulogne-Billancourt (Frankrijk, 1931)
• Unité d’Habitation in Marseille (Frankrijk, 1945)
• Manufacture in Saint-Dié-des-Vosges (Frankrijk, 1946)
• Woning dr. Curutchet in La Plata (Argentinië, 1949)
• Kapel Notre-Dame-du-Haut in Ronchamp (Frankrijk, 1950)
• Cabanon van Le Corbusier in Roquebrune-Cap-Martin (Frankrijk, 1951)
• Capitol Complex in Chandigarh (India, 1952)
• Klooster Sainte-Marie-de-la-Tourette in Eveux (Frankrijk, 1953)
• Nationaal Museum van Westerse Kunsten in Taito-Ku (Japan, 1955)
• Cultureel centrum van Firminy-Vert (Frankrijk, 1953-1965)